Rodzinny Ogród Działkowy - Tenczynek Wola C

 

Statut Rodzinnego Odrodu Działkowego - Tenczynek Wola C

 


S T A T U T
Stowarzyszenia Działkowców „Tenczynek Wola C”
z siedzibą w Woli Filipowskiej
uchwalony przez Zebranie Założycielskie Stowarzyszenia
w dniu 30 listopada 2013 roku.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1
1. Stowarzyszenie Działkowców „Tenczynek Wola C” zwane dalej Stowarzyszeniem, jest samodzielną, samorządną i demokratyczną organizacją społeczną, powołaną do reprezentowania oraz obrony praw i interesów swych członków.
2. Stowarzyszenie działa zgodnie z Konstytucją RP i obowiązującym prawem
3. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
4. Siedzibą Stowarzyszenia jest Wola Filipowska.
5. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości Wola Filipowska i gminy Krzeszowice
6. Stowarzyszenie używa pieczęci uwzględniającej jego nazwę.
7. Stowarzyszenie działalność swą opiera na pracy społecznej ogółu członków z możliwością powołania biura lub zatrudniania pracowników dla prowadzenia działalności statutowej i organizacyjnej.
8. Stowarzyszenie może być członkiem regionalnych, krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania, z ograniczeniami wynikającymi z art. 5 ust. 2 ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
9. Stowarzyszenie działa poprzez swoje organy ustanowione niniejszym statutem.
10. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony

ROZDZIAŁ II
Cele i sposoby działania

§ 2
1. Stowarzyszenie, z zastrzeżeniem ust. 10, prowadzi ogrody działkowe w sposób zrównoważony, zapewniający jego członkom i użytkownikom działek, ich rodzinom i

osobom bliskim: zaspokajanie potrzeb, aktywny wypoczynek, rekreację oraz możliwość prowadzenia upraw ogrodniczych i nasadzeń przede wszystkim na własne potrzeby.
2. Stowarzyszenie umożliwia korzystanie z działki, która jest podstawową jednostką przestrzenną w ogrodzie zlokalizowanym na działce nr 800/1 w miejscowości Wola Filipowska, a jej powierzchnia, granice i użytkowanie powinny być zgodne z regulaminem i planem zagospodarowania uchwalonym przez Stowarzyszenie.
3. Stowarzyszenie, z zastrzeżeniem ust. 10, zapewnia stały dostęp do infrastruktury technicznej ogrodów oraz możliwość korzystania z urządzeń, budynków i budowli będących jego własnością, przeznaczonych do wspólnego korzystania przez członków i użytkowników działek oraz ich rodziny i osoby bliskie.
4. Stowarzyszenie tworzy sprzyjające warunki i uchwala regulaminy określające szczegółowe zasady dotyczące zagospodarowania i użytkowania działek oraz
funkcjonowania i zagospodarowania ogrodów, zgodne z zasadami współżycia
społecznego i obowiązującymi przepisami prawa.
5. Stowarzyszenie chroni prawa i interesy swych członków wobec innych podmiotów i osób trzecich.
6. Stowarzyszenie działa na rzecz wszechstronnego, proporcjonalnego rozwoju ogrodów działkowych, szerzy zamiłowanie do obcowania z pięknem natury, uprawy działek i pielęgnowania ogrodów przez samych członków, ich rodziny, jak również ich osoby bliskie.
7. Stowarzyszenie propaguje wśród społeczeństwa ideę ogrodnictwa i upowszechnia wiedzę ekologiczną
8. Stowarzyszenie w realizacji swoich celów współpracuje z organami władzy rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami oraz organizacjami o podobnych celach statutowych
9. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) Budowę nowej i rozbudowę oraz utrzymanie we właściwym stanie istniejącej infrastruktury, budynków, budowli i urządzeń przeznaczonych do wspólnego i równoprawnego z nich korzystania (z zastrzeżeniem ust.10),
2) gromadzenie funduszy i rozwój Stowarzyszenia w sposób zapewniający jego członkom i ich rodzinom, aktywny wypoczynek i rekreację
3) zarządzanie oraz prowadzenie prac inwestycyjnych i remontowych na terenie ogrodów w sposób proporcjonalny do zajmowanej powierzchni (z
zastrzeżeniem ust.10),
4) wszechstronne działanie na rzecz rozwoju i ochrony środowiska przyrodniczego,
10. Realizacja celów określonych w ust. 1, 3, 9 pkt. 1 i 3 nastąpi po uzyskaniu tytułu prawnego do użytkowania działki nr 800/1 obręb Wola Filipowska, na której usytuowane są ogrody działkowe w Woli Filipowskiej.

§ 3
1. Środkami zapewniającymi realizację celów Stowarzyszenia są:
1) osobista, bezpłatna praca członków Stowarzyszenia lub osób trzecich zastępujących ich przy budowie i utrzymywaniu urządzeń wspólnych, lub zatrudnianie do tych celów podmiotów zewnętrznych jeżeli będzie taka konieczność,

2) pokrywanie przez członków kosztów utrzymania majątku i urządzeń służących Stowarzyszeniu,
3) współpraca z organami władzy rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami oraz organizacjami o podobnych celach statutowych.

ROZDZIAŁ III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki

§ 4
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być użytkownicy ogrodów działkowych zlokalizowanych na działce nr 800/1 obręb Wola Filipowska w Woli Filipowskiej.
2. Członkiem Stowarzyszenia stają się poprzez deklarację woli na zebraniu założycielskim.
3. Późniejsze przystąpienie do Stowarzyszenia następuje poprzez złożenie Zarządowi pisemnego oświadczenia woli.

§ 5
1. Członek ma prawo do:
1) zwracania się do organów Stowarzyszenia o ochronę swoich praw i interesów w zakresie członkostwa w Stowarzyszeniu i prawa użytkowania działki,
2) udziału w walnym zebraniu członków Stowarzyszenia,
3) jednego głosu podczas walnego zebrania członków Stowarzyszenia,
4) czynnego i biernego prawa wyborczego do wszystkich organów Stowarzyszenia,
5) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do organów Stowarzyszenia,
6) uzyskiwania informacji w sprawie działalności Stowarzyszenia,
7) wglądu w dokumentację dotyczącą jego członkostwa i prawa użytkowania działki,
8) udziału w zebraniu organu Stowarzyszenia, na którym podejmowana jest uchwała dotycząca jego osoby, zabierania głosu i składania wyjaśnień,
9) składania odwołań od uchwał i orzeczeń organów Stowarzyszenia bezpośrednio dotyczących jego osoby,
10) odwołania się od uchwały zarządu do komisji rozjemczej,
11) zaskarżenia orzeczenia komisji rozjemczej do walnego zebrania członków Stowarzyszenia,
12) dochodzenia swoich praw i roszczeń przed sądami powszechnymi, po wykorzystaniu przysługującego prawa w postępowaniu wewnątrz - stowarzyszeniowym,
13) korzystania z urządzeń i obiektów stanowiących własność Stowarzyszenia,
14) zagospodarowania działki zgodnie z regulaminem Stowarzyszenia i własnymi potrzebami,
15) niezakłóconego korzystania z użytkowanej działki na warunkach określonych w niniejszym statucie i regulaminach Stowarzyszenia,

§ 6
1. Członek zobowiązany jest do:
1) przestrzegania przepisów prawnych, postanowień statutu, regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia oraz zasad współżycia społecznego,
2) zagospodarowania, użytkowania i uprawiania działki zgodnie ze statutem i regulaminami Stowarzyszenia oraz ustawami i lokalnymi przepisami,
3) regularnego uiszczania bieżących opłat naliczanych przez Zarząd Stowarzyszenia w ustalonych terminach, w szczególności za energię elektryczną, wodę miejską, oraz wywóz odpadów komunalnych, a w przypadku zwłoki – uiszczania zaległych opłat wraz z obowiązującymi odsetkami ustawowymi,
4) uiszczania składki członkowskiej oraz innych opłat uchwalonych przez walne zebranie członków Stowarzyszenia w ustalonych terminach, a w przypadku zwłoki – uiszczania zaległych opłat wraz z obowiązującymi odsetkami ustawowymi,
5) otaczania opieką majątku Stowarzyszenia i mienia użytkowników działek,
6) przestrzegania zasad współżycia społecznego,
7) dbania o dobre imię Stowarzyszenia i innych jego członków,
8) działania w interesie Stowarzyszenia i jego członków,
9) aktualizowania danych osobowych, numeru telefonu kontaktowego i adresu do korespondencji.
2. Użytkownik działki nie ma prawa zmieniać przeznaczenia użytkowanej działki, naruszać jej granic, ani wykonywać na niej działalności gospodarczej lub uciążliwej dla innych członków Stowarzyszenia.
3. Członkowie Stowarzyszenia i użytkownicy działek odpowiadają za szkody wyrządzone przez siebie, członków rodziny i osoby bliskie oraz osoby obce wprowadzone przez nich na teren ogrodu i są zobowiązani do pokrycia poniesionych z tego powodu strat i dodatkowych kosztów lub zadośćuczynienia wobec członka Stowarzyszenia, innego użytkownika działki, jak również wobec Stowarzyszenia.
4. W przypadku stwierdzenia wyrządzonej szkody, umyślnej lub nieumyślnej, zarząd na pisemny wniosek poszkodowanego lub z własnej inicjatywy może zobowiązać członka Stowarzyszenia lub użytkownika działki do naprawienia powstałej szkody, pokrycia kosztów jej usunięcia lub zadośćuczynienia.

§ 7
1. Członek Stowarzyszenia może z niego wystąpić poprzez złożenie wypowiedzenia członkostwa z 2- miesięcznym wyprzedzeniem.
2. Osoba użytkująca działkę, nie będąca członkiem Stowarzyszenia ma obowiązek partycypowania w kosztach budowy i utrzymania urządzeń wspólnych oraz wnoszenia opłat z tytułu użytkowania działki i zużycia mediów.
3. Za nieprzestrzeganie Statutu oraz przepisów prawa Zarząd może wykreślić winnego z listy członków. Od takiej decyzji służy odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków.

ROZDZIAŁ IV
Organy Stowarzyszenia

§ 8
1. Organami samorządu Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Komisja Rozjemcza jeśli zostanie powołana przez Walne żebranie Członków
2. Organy władz Stowarzyszenia pochodzą z wyboru.
3. Członkiem organu może być wyłącznie członek Stowarzyszenia.
4. Członek wybrany do organu Stowarzyszenia ma obowiązek:
1) brać udział z zebraniach i aktywnie uczestniczyć w pracach organu, którego jest członkiem,
2) wykonywać przyjęte obowiązki wynikające z pełnionej funkcji,
3) reprezentować godnie interesy Stowarzyszenia i jego członków.
5. Członek organu winny działania lub zaniechania, przez które Stowarzyszenie poniosło szkodę, odpowiada za to osobiście.
6. Kadencja organów władz Stowarzyszenia trwa pięć lat, a ich wybór odbywa się podczas walnego zebrania w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia z zastrzeżeniem § 9 ust. 8 Statutu
7. Członek organu zachowuje mandat na czas trwania kadencji, z zastrzeżeniem ust. 11.
8. Mandat członka organu wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1) pisemnej rezygnacji z mandatu,
2) rozwiązania członkostwa w Stowarzyszeniu,
3) odwołania lub wykluczenia,
4) nieusprawiedliwionej nieobecności na kolejnych dwóch posiedzeniach Zarządu
5) likwidacji lub rozwiązania Stowarzyszenia

9. Uchwały i decyzje organów Stowarzyszenia winny być sporządzone w formie pisemnej, zgodnie z przepisami prawa, regulaminami i statutem Stowarzyszenia, pod rygorem ich nieważności.
10. Odwołania organu lub jego członka dokonuje walne zebranie.
11. Z chwilą wygaśnięcia mandatu członka organu, tracą ważność udzielone mu pełnomocnictwa i upoważnienia, w tym także do dysponowania środkami finansowymi znajdującymi się w kasie i na rachunkach bankowych Stowarzyszenia.
12. Ustępujący organ lub członek organu, wydaje pozostającemu organowi posiadane ruchomości i nieruchomości oraz dokumentację, klucze, pieczątki i inne składniki mienia Stowarzyszenia w formie protokołu zdawczo – odbiorczego. Wydania dokonuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od wygaśnięcia mandatu.
Walne Zebranie Członków

§ 9
1. Walne zebranie członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Prawo do udziału w walnym zebraniu mają wszyscy członkowie Stowarzyszenia.
3. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
4. Walne zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
5. Zwyczajne walne zebrania dzielą się na:
1) sprawozdawcze, które zwołuje się raz w roku, w terminie do 31 maja,
2) sprawozdawczo-wyborcze, które zwołuje się co pięć lat, w terminie do 31maja.
6. Walne zebranie zwołuje zarząd, powiadamiając członków w formie pisemnej o miejscu, terminie i proponowanym porządku obrad, za pośrednictwem poczty lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem odbioru, a także dodatkowo poprzez wywieszenie zawiadomień i porządku obrad w gablotach ogrodowych co najmniej na 14 dni przed terminem walnego zebrania.
7. Dla zwołania Walnego Zebrania Członków podaje się dwa terminy w odstępie 30 minut. Jeżeli w pierwszym terminie nie zbierze się kworum Walne Zebranie Członków odbywa się w drugim terminie.
8. Aby Walne Zebranie Członków mogło się rozpocząć w pierwszym terminie wymagane jest kworum, czyli obecność co najmniej połowy ogólnej liczby
członków Stowarzyszenia. W drugim terminie kworum nie jest wymagane.

9. W zawiadomieniu o walnym zebraniu winien być określony termin i miejsce wyłożenia do wglądu materiałów sprawozdawczych minimum na 5 dni przed terminem walnego zebrania.
10. Nie zwołanie walnego zebrania do dnia 31 maja może stanowić podstawę do zwołania nadzwyczajnego walnego zebrania. Uchwałę w tym zakresie podejmuje komisja rewizyjna lub wspólne posiedzenie wszystkich władz Stowarzyszenia, zwołane na wniosek minimum pięciu członków tych organów.
11. Uchwały walnego zebrania podpisują przewodniczący i sekretarz (protokolant) zebrania. Uchwały winny być parafowane przez prezesa zarządu.
12. Rażące naruszenie postanowień statutu w zakresie procedur, przepisów i obowiązków, może stanowić podstawę do stwierdzenia nieważności walnego zebrania.
13. Uchwały walnego zebrania zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 9 ust. 8 Statutu
14. Nadzwyczajne walne zebranie może być zwołane w każdym czasie do rozpatrzenia ważnych spraw należących do kompetencji walnych zebrań sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych:
1) z inicjatywy zarządu,
2) na wniosek minimum 30% członków uprawnionych do głosowania,
15. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy w szczególności:
1) uchwalanie zmian statutu,
2) uchwalanie uchwał, programów działania i regulaminów zgłaszanych przez władze Stowarzyszenia,
3) odwołanie i wybór władz Stowarzyszenia,
4) uzupełnianie składu osobowego władz Stowarzyszenia w przypadku ich zdekompletowania,
5) dokonanie oceny działalności zarządu za okres sprawozdawczy na podstawie przedstawionego sprawozdania zarządu,
6) rozpatrzenie sprawozdania i wniosków komisji rewizyjnej dotyczących działalności zarządu w okresie sprawozdawczym,
7) zatwierdzenie, na wniosek komisji rewizyjnej, sprawozdania z działalności zarządu, sprawozdania finansowego oraz bilansu rocznego Stowarzyszenia,
8) rozpatrzenie sprawozdania komisji rozjemczej i jej wniosków,
9) rozpatrzenie zaskarżanych uchwał władz Stowarzyszenia,
10) przyjęcie sprawozdań komisji rewizyjnej i komisji rozjemczej za okres sprawozdawczy,
11) uchwalenie budżetu na bieżący rok:
a) uchwalenie rocznego planu pracy i preliminarza finansowego,
b) uchwalenie wysokości opłat i składek członkowskich na potrzeby Stowarzyszenia, wraz z terminami ich uiszczenia,
c) uchwalenie pokrycia niedoborów na kontach rozrachunkowych za poprzedni rok obrachunkowy wraz z terminami ich uiszczenia, w szczególności: opłaty energetycznej, wodociągowej i komunalnej,
d) uchwalenie wysokości opłat dla osób użytkujących działki, wraz z terminami ich uiszczenia,
e) podjęcie uchwały w sprawie wykonywania prac na rzecz bieżącego funkcjonowania ogrodów lub ekwiwalentu za niewykonanie tych prac,
f) podjęcie uchwał dotyczących inwestycji i remontów ze wskazaniem udziału członków w pracach na te cele lub ekwiwalentu za niewykonanie tych prac,
12) rozpatrywanie wniosków i projektów uchwał zgłaszanych podczas walnego zebrania oraz podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia, jeśli w zawiadomieniu był ujęty temat dotyczący problematyki tych uchwał.
13) podjęcie uchwały o likwidacji lub rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.

Zarząd

§ 10
1. Zarząd prowadzi sprawy i kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, reprezentuje go na zewnątrz według zasad określonych w niniejszym statucie i ponosi odpowiedzialność przed walnym zebraniem.
2. Zarząd reprezentuje interesy Stowarzyszenia i jego członków przed organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej w sprawach administracyjnych i podatkowych. Posiadając stosowne umocowanie może reprezentować interesy zbiorowe swych członków w sprawach spornych i w Sądzie.
3. W zakresie swoich kompetencji określonych niniejszym statutem zarząd działa w imieniu i reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych.
4. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia, są składane przez co najmniej dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym Prezesa lub co najmniej jednego z jego zastępców.
5. Zarząd składa się z 3 do 7 członków – w tym Prezesa 1 do 2 zastępców, sekretarza i skarbnika.
6. Zarząd dokonuje podziału obowiązków pomiędzy swoich członków.
7. Prezes kieruje pracami zarządu i przestrzega zasady kolegialnego podejmowania uchwał.
8. Posiedzenia zarządu powinny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz na kwartał
9. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
10. Dla sprawnego wykonywania swoich zadań zarząd, w zależności od potrzeb, może powoływać i odwoływać komisje zadaniowe stałe i doraźne jako wewnętrzne jednostki pomocniczo-doradcze. Przewodniczącym komisji zadaniowej jest członek zarządu.
11. Członkiem zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem Sądu.
12. Do zakresu działania zarządu należy prowadzenie spraw Stowarzyszenia, w tym :
1) realizacja uchwał walnego zebrania,
2) przestrzeganie przepisów, statutu i regulaminów Stowarzyszenia,
3) realizacja obowiązków wynikających z przepisów podatkowych dotyczących Stowarzyszenia,
4) prowadzenie ewidencji i odpowiednie zabezpieczenie dokumentacji Stowarzyszenia, dokumentacji członków i użytkowników działek,
5) prowadzenie nadzoru nad zgodnym z regulaminem zagospodarowaniem działek,
6) utrzymanie w należytym stanie urządzeń, budynków i budowli stanowiących własność Stowarzyszenia,
7) zawieranie umów z dostawcami mediów,
8) realizacja inwestycji i remontów zgodnie z trybem i zasadami obowiązującymi w Stowarzyszeniu,
9) gospodarowanie funduszami przeznaczonymi na potrzeby Stowarzyszenia w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,
10) ustalanie i po zatwierdzeniu przez walne zebranie pobieranie składki członkowskiej oraz innych opłat i należności na rzecz Stowarzyszenia,
11) terminowe płatności zobowiązań,
12) prowadzenie spraw zgodnie z postanowieniami statutu, uchwałami walnego zebrania, a także realizacja prawomocnych orzeczeń komisji rozjemczych,
13) przygotowanie budżetu Stowarzyszenia,
14) sprawowanie zarządzania majątkiem Stowarzyszenia,
15) podejmowanie decyzji w sprawie zbycia lub nabycia majątku trwałego i wyposażenia,
16) zwoływanie walnych zebrań członków Stowarzyszenia,
17) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, oraz rozwiązania członkostwa,
18) podejmowanie uchwał w sprawie współpracy z innymi organizacjami i Stowarzyszeniami,
19) składanie sprawozdań ze swej działalności na walnym zebraniu,
20) opracowywanie regulaminów wspierających zarządzanie ogrodami; regulaminy obowiązują od czasu ich zatwierdzenia przez walne zebranie,
21) koordynowanie działalności komisji zadaniowych powołanych do prowadzenia powierzonych im obowiązków.

Komisja Rewizyjna

§ 11
1. Komisja rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli pracy zarządu i działalności Stowarzyszenia. Podlega wyłącznie Walnemu Zebraniu Członków Stowarzyszenia.
2. Członkiem komisji rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem Sądu, a także nie może być powiązana lub spokrewniona w żaden sposób z członkami zarządu.
3. Komisja rewizyjna działa na podstawie regulaminu, uchwalonego przez Walne Zebranie.
4. Komisja rewizyjna składa się z 3 do 5 członków.
5. Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
6. Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
7. Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy prowadzenie kontroli zarządu i działalności Stowarzyszenia, a w szczególności:

1) kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) ocena pracy zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
3) występowanie do zarządu z wnioskami i zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
4) zgłaszanie zarządowi umotywowanych wniosków o uchylenie uchwał zarządu sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami organów Stowarzyszenia,
5) wnioskowanie o odwołanie zarządu lub poszczególnych członków zarządu w przypadku ich bezczynności lub nadużyć,
6) prawo do żądania od zarządu zwołania posiedzenia zarządu albo nadzwyczajnego walnego zebrania w przypadku stwierdzenia rażących nieprawidłowości lub nie wywiązywania się przez zarząd z jego statutowych obowiązków,
7) składanie podczas walnego zebrania sprawozdań ze swej działalności.
8. W przypadku określonym w ust. 7 pkt. 6 – walne zebranie winno być zwołane przez zarząd w terminie nie dłuższym niż 60 dni od daty zgłoszenia wniosku o odwołanie zarządu, a posiedzenie zarządu nie później niż w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku o odwołanie członka zarządu.
9. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole z własnej inicjatywy lub na polecenie walnego zebrania. Zawiadomienie z określeniem terminu i zakresu kontroli komisja rewizyjna dostarcza zarządowi co najmniej z 14 dniowym wyprzedzeniem w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
10. Komisja rewizyjna powinna przeprowadzić kontrolę i ocenę działalności zarządu co najmniej jeden raz w roku, po zakończeniu roku obrachunkowego, zobowiązana jest do weryfikacji bilansu i przedstawienia na walnym zebraniu sprawozdania z kontroli finansowej zarządu i działalności Stowarzyszenia.
11. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole obejmujące wykonanie uchwał walnego zebrania dotyczące planu pracy poprzez ustosunkowanie się do wykonanego zakresu prac i sporządzonego przez zarząd sprawozdania merytorycznego i finansowego.
12. Komisja rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
13. Protokoły z kontroli oraz wnioski i zalecenia komisja rewizyjna przekazuje zarządowi w terminie 14 dni od daty przeprowadzenia kontroli, a w razie stwierdzenia uchybień także walnemu zebraniu.
14. Ocena za okres kadencji zarządu przedstawiana jest na walnym zebraniu sprawozdawczo – wyborczym z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego zarządu.

Komisja Rozjemcza

§ 12
1. Komisja rozjemcza prowadzi działalność mediacyjną, rozjemczą i orzekającą.
2. Komisja rozjemcza składa się z 3 do 7 członków.
3. Komisja rozjemcza działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez walne zebranie.
4. Komisja rozjemcza wybiera ze swego grona przewodniczącego.
5. Komisja rozjemcza podejmuje uchwały w formie postanowień lub orzeczeń
6. Do kompetencji komisji rozjemczej należy prowadzenie mediacji i rozpatrywanie sporów między członkami Stowarzyszenia, a w szczególności:
1) rozpatrywanie spraw spornych i odwołań członków Stowarzyszenia od uchwał zarządu lub komisji rewizyjnej,
2) prowadzenie mediacji w sporach pomiędzy członkami Stowarzyszenia, zawarcie ugody następuje w formie pisemnej, jeżeli mediacja nie zakończy się ugodą, sprawę przejmuje zarząd,
3) rozpatrywanie spraw wniesionych przez zarząd lub komisję rewizyjną w odniesieniu do członków Stowarzyszenia lub osób pełniących funkcje we władzach Stowarzyszenia,
7. Strony, które zawarły ugodę, zobowiązane są do jej wykonania i przestrzegania zawartych w niej ustaleń.
8. Jeżeli jedna ze stron (lub obie) nie wywiązuje się z warunków ugody, sprawę rozstrzyga zarząd.
9. Członkowi Stowarzyszenia przysługuje prawo odwołania się od orzeczeń komisji rozjemczej do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty otrzymania orzeczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem zarządu.
10. Ugoda sprzeczna z prawem powszechnie obowiązującym, postanowieniami statutu lub regulaminu Stowarzyszenia jest z mocy prawa nieważna. Stwierdzenie nieważności należy do walnego zebrania.

ROZDZIAŁ V

Majątek i fundusze

§ 13
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią: nieruchomości, ruchomości i fundusze.
2. Źródłami powstawania majątku Stowarzyszenia są:

1) składki członkowskie, opłaty inwestycyjne,
2) wpłaty od członków ,
3) wpływy z działalności statutowej i z majątku Stowarzyszenia,
4) dotacje, zapisy, spadki, darowizny i umorzenia podatkowe,
3. Majątek Stowarzyszenia nie podlega podziałowi między jego członków.
4. Ruchomości i nieruchomości stanowiące własność Stowarzyszenia oraz środki pieniężne pochodzące ze składek członkowskich, inwestycyjnych, wpisowego, opłat na rzecz Stowarzyszenia, darowizn, spadków, zapisów i innych źródeł stanowią podstawę funkcjonowania Stowarzyszenia w celu realizacji zadań statutowych.
5. Nasadzenia, urządzenia, obiekty i mienie znajdujące się na działce, wykonane lub nabyte ze środków finansowych użytkownika działki są jego własnością.
6. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza zarząd.
7. W zależności od potrzeb zarząd może tworzyć i zatwierdzać konta rozrachunkowe, analityczne i syntetyczne zgodnie z zasadami rachunkowości.
8. Środki pieniężne winny być przechowywane na koncie bankowym Stowarzyszenia.
9. Zarząd sporządza roczne sprawozdanie finansowe.
10. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
11. Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących.
12. Stowarzyszenie według zasad określonych w powszechnie obowiązujących przepisach, może podejmować i prowadzić działalność gospodarczą mającą na celu realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
13. Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej i formy jej prowadzenia przez Stowarzyszenie należy do walnego zebrania.
14. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji jego celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
15. Wydatkowanie i rozliczanie środków Stowarzyszenia podlega kontroli komisji rewizyjnej.

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 14
1. Zarząd Stowarzyszenia powoła Komisję do opracowania następujących regulaminów, które zostaną uchwalone przez walne zebranie członków Stowarzyszenia:
1) regulamin ogrodu działkowego,
2) regulamin działania komisji rewizyjnej,
3) regulamin działania komisji rozjemczej
2. Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie Uchwały Walnego Zebrania Członków , na mocy orzeczenia sądu powszechnego lub decyzji uprawnionego organu władzy.
3. Podejmując uchwałę o likwidacji ogrodu, jego części lub o rozwiązaniu Stowarzyszenia – walne zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania lub likwidacji Stowarzyszenia, a nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. 2001 r. nr 79 poz.855 z późniejszymi zmianami).
5. Statut Stowarzyszenia wchodzi w życie po jego zarejestrowaniu przez Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia XI Wydział Gospodarczy KRS w Krakowie.
Komitet założycielski:
Monika Szczepanowicz - ………………………………………………..
Grażyna Gąsiorowska- ……………………………………………….
Leszek Sendrakowski - ……………………………………………….

 

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl